Hvorfor Handelsskolen?

Hvem som helst kan registrere eget firma, bli selvstendig næringsdrivende enten ved registrering av et ansvarlig enkeltmannsforetak (ENK), et ansvarlig selskap (ANS) eller et aksjeselskap (AS).

Du må oppfylle krav til alder, til borgerskap og at du ikke er fradømt retten til å drive næring, da kan du registrere ditt eget firma!

Det kreves altså ingen forkunnskaper for å starte en bedrift, og det kan gjøres med noen tastetrykk på nett.

Derfor registrerer mange et firma uten å vite hva de faktisk forplikter seg til.

De gjør det selv eller får hjelp av en regnskapsfører eller annen rådgiver.

Det er populært å være gründer, nå skal «alle» drive for seg selv.

Hvert år blir det registrert nærmere 50.000 nye firma i Norge.

Dessverre er det mange virksomheter som får et kort liv, det er flere årsaker, og for noen kan det være som et resultat av manglende kunnskaper.

I gamle dager var det krav til grunnleggende kunnskaper før man kunne registrere et firma.

Man måtte ha Handelsbrev eller et tilsvarende fagbrev.

Politi og lensmenn utstedte Handelsbrev til personer som kunne dokumentere at de hadde eksamen fra en handelsskole eller hadde bestått handelsfag prøven.

Disse kravene er historie, men det er kanskje en av årsakene til at et stort antall grundere investerer både tid og penger uten å lykkes.

Handelsskolen vil gjennom praktiske kurs vise deg steg for steg hvordan du skal få det til, slik at du kan nå dine mål!

Lykke til!